تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/10/24 - 09:54
کد خبر: 493200

نگاهی بر آمارهای سامانه جست وجوی شغل وزارت کار؛

نیمی از فارغ‌التحصیلان بیکارند/ سهم ۴۹ درصدی کارجویان، از دانش آموختگان دانشگاهی

نیمی از فارغ‌التحصیلان بیکارند/ سهم ۴۹ درصدی کارجویان، از دانش آموختگان دانشگاهی

در حال حاضر موضوع بیکاری به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان یکی از دغدغه های اساسی کشور به شمار می رود. بر همین اساس در جلسات شورای عالی اشتغال، موضوع اشتغال فارغ التحصیان به عنوان یک موضوع محوری همواره مورد بحث و تاکید ویژه قرار می گیرد، چنانچه در هفتمین نشست شورای عالی اشتغال که طی روزهای اخیر برگزار شد، لزوم توجه به اشتغال فارغ التحصیلان و چاره جویی در این زمینه از سوی رئیس جمهور مورد تاکید واقع شد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مطابق آمار و اطاعات ثبت شده در سامانه جست وجوی شغل، ۴۹ درصد کارجویان دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی و ۵۱ درصد فاقد تحصیات دانشگاهی هستند.

سامانه جست و جوی شغل با هدف برقراری ارتباط میان کارجویان و کارفرمایان، کاهش هزینه های جست وجوی شغل و ایجاد پویایی در بازار کار تیر ماه امسال رونمایی شد.

سامانه جست وجوی شغل از جمله سامانه های فعال وزارت کار است که از دو بخش جست وجوی فرصت شغلی و نیروی کار تشکیل شده و کارفرما، کارجو و کاریابی را به یکدیگر متصل می کند.

تعداد فرصت های شغلی از بیکاران بیشتر!

طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت کار تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار فرصت شغلی در سامانه جست وجوی شغل به ثبت رسیده است در حالی که تعداد کارجویان ثبت شده در سامانه ۱۷۰ هزار نفر بوده است که نشان می دهد تعداد فرصت های شغلی از بیکاران بیشتر است. سوالی که مطرح می‌شود این است که چه شغل‌هایی در این دسته بندی و با چه میزان دستمزد برای جویندگان ارائه شده است؟ 

پیش از این آخرین آمار ثبت نام در سامانه جست وجوی شغل حاکی از آن بود که حدود ۸۰ هزار نفر از متقاضیان کار درخواست شغلی خود را در این سامانه ثبت کرده اند
که از این تعداد ۲۰ هزار نفر جذب بازار کار شده اند.

اما در تازه ترین آمار طبق اعام معاونت اشتغال وزارت کار از زمان راه اندازی سامانه تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار فرصت شغلی توسط دفاتر کاریابی و کارفرمایان مستقل به ثبت رسیده در حالی که تعداد کارجویان ثبت شده در سامانه جست وجوی شغل ۱۷۰ هزار نفر بوده است.

مطابق آخرین آمار و اطاعات ثبت شده در سامانه جست وجوی شغل، ۴۹ درصد کارجویان ثبت شده دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی و ۵۱ درصد متقاضیان کار فاقد تحصیات دانشگاهی هستند.

به گفته امید ملک مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار ۶۲ درصد کارجویانی که نسبت به ثبت درخواست های شغلی در سامانه اقدام کرده اند فاقد مهارت بوده و حدود یک سوم متقاضیان کار دارای مهارت هستند.

وی گفت: بر اساس گزارش های منتشره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۷۰ دانشگاه در سطح کشور اقدام به راه اندازی مرکز کاریابی و هدایت شغلی کرده اند که اتصال آن مراکز به این سامانه می تواند به توسعه هم افزایی آنان در تحقق مأموریت های محوله در خصوص ارائه خدمات اشتغال به دانشجویان و دانش آموختگان کمک کند.

کاهش نرخ بیکاری

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در پاییز امسال به 11.4 درصد رسیده و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل حدود 1.5 درصد کاهش را نشان می دهد. مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار معتقد است: تحلیل گزارش های قابل احصاء از این سامانه در خصوص کمبود و مازاد مهارت های مورد نیاز فرصت های شغلی می تواند به فهم تفاوت های جغرافیایی، نیاز صنایع و مشاغل کمک کند و با ایجاد نظام عادلانه اشتغال و فراهم کردن زمینه برابر به فرصت های شغلی و مهارتی منجر شود.

گزارش اخیر مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و آمارگیری نیروی کار در پاییز امسال حاکی از آن است که نرخ بیکاری فارغ التحصیان در پاییز ۱۴۰۲ به 4.11 درصد رسیده است، این در حالی است که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در فصل مشابه سال قبل 5.12 درصد بوده و حدود 5.1 درصد کاهش را نشان می دهد. به گفته محمود کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیرکار - نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در تابستان امسال 8.13 بوده که به 4.11 درصد در فصل پاییز کاهش یافته و اختاف در بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و کل بیکاران به 3.5 درصد رسیده است.

در حال حاضر موضوع بیکاری به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان یکی از دغدغه های اساسی کشور به شمار می رود. بر همین اساس در جلسات شورای عالی اشتغال، موضوع اشتغال فارغ التحصیان به عنوان یک موضوع محوری همواره مورد بحث و تاکید ویژه قرار می گیرد، چنانچه در هفتمین نشست شورای عالی اشتغال که طی روزهای اخیر برگزار شد، لزوم توجه به اشتغال فارغ التحصیلان و چاره جویی در این زمینه از سوی رئیس جمهور مورد تاکید واقع شد.

در حال حاضر سهم فارغ التحصیلان از مجموع جمعیت بیکار کشور حدود ۴۲ درصد عنوان می شود و از مجموع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیکار کشور ۹۰۵ نفر به فارغ التحصیلان اختصاص دارد. به اعتقاد کارشناسان گره بیکاری دانش آموختگان در کشور بحث منابع مالی نیست و فرهنگ کار و مهارت افزایی نقش بسزایی در اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی و جذب کارجویان به بازار کار دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top